افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان قرار دارند

11ژوئن 2020 - تحقیقات جدید محققان دانشگاه شفیلد و Sutter Health نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای شکستگی لگن و شکستگی های غیر مهره ای (نه در ستون فقرات یا جمجمه) قرار دارند. این یافته ها که در طی هفته ی آگاهی از دیابت (8 تا 14 ژوئن 2020) منتشر شد، نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر بیشتری برای این نوع از شکستگی ها نسبت به مبتلایان به دیابت نوع 2 قرار دارند، اما مصرف انسولین و مدت زمان طولانی ابتلا به این بیماری، این خطر را برای مبتلایان به دیابت نوع 2 ، بالاتر می برد.

تعدادی از عوارض دیابت بسیار شناخته شده هستند، اما این مطالعه تأثیر دیابت را بر سلامت استخوانها - بطور خاص شکستگی - برجسته نمود.

دکتر Tatiane Vilaca، از مرکز تحقیقات استخوان Mellanbyدر دانشگاه شفیلد، گفت: دیابت می تواند تعدادی از عوارض شناخته شده از جمله مشکلات کلیوی، از دست دادن بینایی، مشکلات پا و آسیب عصبی را ایجاد کند، اما تاکنون بسیاری از مبتلایان به دیابت و پزشکان آنها از این واقعیت آگاه نبودند که این بیماران همچنین در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان ها هستند.

وی افزود: ما با دادن آگاهی لازم به این افراد در مورد خطرات بیشتری که آنها را تهدید می کند، به آنها کمک کنیم تا از بروز این شکستگی ها جلوگیری کنند. به عنوان مثال، جلوگیری از به زمین خوردن، می تواند خطر شکستگی آنها را کاهش دهد.شکستگی های لگن به ویژه در افراد مسن بسیار جدی است. شکستگی مفصل ران یا hip، شدیدترین این شکستگی ها است زیرا باعث بروز ناتوانی شدیدی می شود. حدود 76000 نفر در انگلستان سالانه دچار شکستگی hipمی شوند و تصور می شود که تقریباً 20٪ از این افراد در طی یک سال پس از این شکستگی می میرند. بسیاری دیگر تحرک عادی خود را به طور کامل بدست نمی آورند، و برای بسیاری از افراد می تواند باعث از دست رفتن استقلال آنها و نیاز به پرستار شود.

از هر 15 نفر در انگلستان یک نفر به دیابت مبتلا می باشد، یک وضعیت جدی که سطح قند خون در آن بسیار افزایش می یابد. دو نوع اصلی دیابت وجود دارد، نوع 1 وضعیتی است که بدن شما به هیچ وجه نمی تواند انسولین تولید کند، و نوع 2 هنگامی ایجاد می شود که انسولین تولید شده در بدن یا بدرستی کار نمی کند، یا بدن شما نمی تواند به اندازه کافی از آن تولید کند.

این تحقیق مهم، نیاز فوری ارزیابی خطر شکستگی در بیماران مبتلا به دیابت توسط پزشکان و همچنین بررسی روشهای درمانی احتمالی که ممکن است به کاهش این خطر کمک کند را برجسته نمود.

پرفسور Richard Eastell، استاد متابولیسم استخوان و مدیر مرکز تحقیقات ملانبی در دانشگاه شفیلد گفت:ما امیدواریم که با افزایش آگاهی در مورد خطر بالای شکستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت، چگالی استخوان و قدرت استخوان بطور معمول توسط پزشکان در بیماران مبتلا به این بیماری، ارزیابی شود، درست به همان روشی که در حال حاضر برای سایر عوارض شناخته شده، چک آپ های ماهانه یا سالانه انجام می شود.

این تحقیق که به صورت آنلاین در مجله ی Boneمنتشر شده است با همکاری محققان دانشکده بهداشت دانشگاه شفیلد و تحقیقات مرتبط(ScHARR) و دانشگاه کالیفرنیا انجام شد.

بیماران مبتلا به دیابت و پزشکانی که از آنها مراقبت می کنند باید از افزایش خطر شکستگی استخوانها مطلع باشند. بیماران باید تشویق می شود تا از پزشکان خود اقدامات لازم برای کاهش خطر شکستگی استخوان را جویا شوند، و پزشکان باید این خطر را ارزیابی کرده و درمان های لازم را برای کاهش این خطر در نظر بگیرند.

منبع:

Vilaca, T., et al. (2020) The risk of hip and non-vertebral fractures in type 1 and type 2 diabetes: A systematic review and meta-analysis update. Bone. doi.org/10.1016/j.bone.2020.115457.

https://www.news-medical.net/news/20200611/People-with-diabetes-have-increased-risk-of-bone-fractures.aspx